Arioso

Arioso Resonet

Historie a popis

Havajská kytara Arioso byla nástupcem havajky Akord a vyráběla se od roku 1955 stejně jako Akord ve firmě Dřevokov Blatná. Byla vyrobena pod značkou Resonet, což byla firma, kterou Dřevokov převzal. V té době ještě se elektrofoniceké kytary v Československu nevyráběly. Havajka Arioso byla společně s Akordem počátkem výroby elektrických kytar u nás.

Havajská kytara Arioso je z masivu. Pod plastovým krytem má jeden snímač, na který je napojen regulátor hlasitosti. Z něj je vyveden signál na klasické banánky. Ladící mechaniky jsou překryty plastovým průhledným krytem, který však na kusu, který je vyobrazen v horní části fotogalerie, chybí.

Ing.Travěnec nám zaslal schema zapojení a výborně zpracovaný popis: Cívky obou snímačů jsou zapojeny do série. Do jejich společného bodu je připojen běžec potenciometru P1. Posunem běžce nastavujeme poměr signálu z obou snímačů. V krajních polohách převládne tak signál jednoho snímače, ve střední poloze je signál z obou snímačů stejně velký.Tím lze nastavit barvu zvuku od ostrého zvuku klasické havajské kytary až do měkkého zvuku jazzové kytary. Potenciometr P2, připojený přes kondensátor C1 k výstupu, reguluje hlasitost vysokých tónů. V oblasti hloubek se neuplatní. Potenciometr P3 reguluje výstupní hlasitost nástroje. Jeho odpor, podle nastavení běžce, úměrně zatěžuje cívky snímače a tím mění výstupní napětí soustavy.

Zkušenosti s nástrojem

Zkušenosti s tímto nástrojem vpodstatě nemáme, protože hra na něj je zcela odlišná od hry na elektrofonickou kytaru. Proto můžeme tento nástroj posuzovat jen po stránce řemeslné. I z dnešního hlediska nových technologií je velmi dobře zpracován a celkvý stav i po více jak 50ti ! letech je velmi dobrý.

Pokud byste kdokoliv měli nějaké zkušenosti s touto kytarou, neváhejte a pošlete nám je. Rádi zveřejníme. :-)

Doporučujeme: prostudujte originální návod k havajské kytaře Arioso, který je ve fotogalerii !


Vaše komentáře

Napište cokoliv k této kytaře: zejména Vaše zkušenosti, postřehy, opravy a doplnění textu a vše, co by mohlo ostatní zajímat. Obecné informace prosíme pište do OBECNÉ DISKUSE. Jakékoliv materiály, fotografie, delší texty a ostatní prosíme zašlete na náš e-mail

  1. Travenec:

    Ačkoliv jsem již napsal e-mail o mé zkušenosti s nástrojem, vidím, že musím něco dodat.
    V textu uvádíte jeden snímač. Není to pravda, snímače jsou dva , jejich signál se mixuje na výstup. Vinutí cívek snímačů je propojeno ta, aby byl kompenzován brum na výstupu. Čili klasický HUMBUCKER.
    V e-mailu jsem napsal, že mám nástroj 50 let a dodnes hraji na veřejných koncertech. Je to dobrý nástroj, i jeho ladění (C6) bylo zvoleno tehdy dobře. Technika hry je v takovém případě jednoduchá a brzy se hráč naučí nástroj ovládat (není třeba ,až na vyjímky hrát v šikmých polohách). Jak se píše v originálním návodu, hráč zahraje prakticky všechny akordy potřebné v Polyneské muzice. Já se touto muzikou hluboce zabývám řadu let a tak vím o čem mluvím.

Přidejte komentář

Abyste mohl komentovat, musíte se přihlásit.