Jolana Diamant Elegant

Jolana Diamant Elegant – Muzikus 4/2003

Jolana Diamant Elegant

13.4.2003

Pokud jste v minulém čísle Muzikusu narazili na krátkou reportáž z hořovické továrny Delicia, určitě jste si všimli novinky, se kterou tento český výrobce přichází na náš trh. Jedná se především o obnovu výroby kytar, jejíž značka doprovázela kytaristy převážně v minulých dobách, kdy byla právě Jolana nejdostupnější a většinou i jedinou možností, jak v běžných hudebninách sehnat nástroj (alespoň co já si pamatuji).

Prvním modelem, který půjde na svět a jehož výroba byla po více než deseti letech obnovena, je nová Jolana Diamant. Právě „diamantka“ patřila k tomu lepšímu, co se kdysi v Jolaně vyrábělo. O tom, že tyto kytary fungovaly, svědčí i fakt, že i dnes tu a tam vidíte kytaristu, který na tyto (i když už docela upravené) staré diamantky hraje, nebo na ně narazíte sem tam v hudebních bazarech. Neubránil jsem se samozřejmě srovnání, a tak jsem si jeden starší model vypůjčil, abych se podíval, kam se vývoj diamantky posunul.

Design a konstrukce Už na první pohled působí design a konstrukce Jolany velice příjemným, vyrovnaným a profesionálním dojmem. Masivní tělo nástroje o šířce 48 mm ve tvaru les paula je vytvořeno sendvičem olše a javorové dýhy, která svým povrchem simuluje kresbu žíhaného masivního javoru. Ostatně tak jak to bývá u levnějších nástrojů, například značky Epiphone. Krk s gibsonovskou menzurou je vyroben z několika kusů javoru a k tělu přilepen. Nese na sobě palisandrový hmatník, který je ozdoben klasickými obdélníkovými perleťovými orientačními značkami a osazený 22 silnými jumbo pražci. Hlava nástroje je jakousi variací na téma Gibson a Jolana. Opatřena je rovněž nalakovanou dýhou jako tělo a najdete na ní ladící mechaniku značky Grover, logo firmy a černý kryt, pod kterým se skrývá zakončení výztuhy krku. Výsledná povrchová úprava je u tohoto modelu řešena modrým lakem, ze kterého prosvítá žíhaní dýhy na těle na hlavě nástroje. Krk je rovněž nalakován namodro a je opatřen stejně jako tělo nástroje bílým lemováním, po vzoru například Les Paul Custom. Tato úprava spolu s černým hardwarem a snímači působí opravdu poutavě. To aby se nekochalo pouze ucho, ale také zrak. Když jsem byl na exkurzi v Delicii, všiml jsem si, že jsou připraveny na export také v provedení zelená, červená, sunburst a klasická černá. Nevím proč, ale tu když vidím, tak si vždy vzpomenu na Petra Jandu …anebo měl originál Gibson? Pokud se podívám na starý typ diamantky, tuším z roku 1983, je změna především v tloušťce těla (stará má korpus široký cca 38 mm). To se projevilo hlavně na hmotnosti. Další, na první pohled rapidní, inovací je změna velikosti hlavy, i když tvarově vychází ze staré.

Ozvučení a ladící mechanika Kytara je osazena dvěma, v umělohmotných rámečcích uloženými humbuckery jolaňácké výroby. Mělo by se jednat (aspoň podle zjištěných zdrojů) o ty samé, které se montují do kytar Epiphone. Rozdíl je pouze v tom, že u Jolan je sňat kovový kryt snímačů. Ovládání je klasické – stejné jako například u les paulů. Takže dva ovladače k navolení hlasitosti a dva k nastavení tónové clony. Samozřejmě pro každý snímač zvlášť. Pro přepínání snímačů je umístěn na místě, jak jsme už spousty let zvyklí, třípolohový přepínač (kobylka, oba a krk). K uchycení strun je použita klasická kobylka typu Tune-o-matic a struník systému Stop Bar, stejně jako ladicí mechanika v černém provedení. Vše od firmy Grover. Co se týče ladicí mechaniky, chodí velice dobře a co hlavně – drží ladění.

Subjektivní pohled na zvuk a herní vlastnosti Nástroj byl již od výrobce perfektně seřízen, takže stačilo zapojit do aparátu a začít hrát. K testu jsem si přizval pomocníky Marshalla, Peaveye a Fendera Blues Juniora. Jedinou nepříjemnosti pro mne byly už z továrny natažené devítky (struny). Vyměňuji je tedy aspoň za desítky a pouštím se do hraní. První, co mne příjemně překvapilo, byl velice dobře zpracovaný a příjemný, spíše širší masivní krk, který mi padl hned při prvních tónech do ruky. Porovnávám to tedy hned s modelem Jolana z roku 1983, a i tady je krk perfektní. Možná i o něco lepší. Krky mají tedy obě děvčata z Hořovic výborné. Zapínám tedy komba – nejprve čistý zvuk. Z aparátu se line velice zvonivý, tenčí, spíše středový zvuk, který mi příliš nevyhovoval. Zajímavá barva, která mne trochu oslovila a na kterou se příjemně hrálo, vznikla až při zapojení krkového snímače a stažení clony úplně na nulu. Tím se potlačily výšky a tón se malinko zakulatil. Přesto bych ocenil přece jen větší dynamickou reakci obou snímačů. Přepínám tedy na zkreslený kanál. Ten sluší Jolaně o mnoho lépe. Díky silným snímačům je zkreslený zvuk opravdu lahůdkou. Tón příjemně táhne za rukou a výsledná barva je velmi příjemná. Tu si můžete samozřejmě doupravit s dostatečným rozsahem fungující tónovou clonou. Problém je však trochu v tom, že se v basech tón trochu zahlcuje a stává se méně konkrétním. Myslím, že nejlíp se hodí kytara spíše pro větší až metalovější zkreslení, kde se chovala dle mého nejlíp. Tím ale nevylučuji možnost nástroj použít například do blues nebo lehčího rocku. I když do Reduty bych si ji asi nevzal. Pokud bych mohl na kytaře něco přece jen změnit, asi bych vyměnil snímače.

Závěr Kdybych to měl vše shrnout, lze říci, že za cenu, která by se měla pohybovat někde kolem 12 000 Kč, získáte velmi slušný nástroj, který je výborně zpracován, ladí a skvěle vypadá. Pokud tedy začínáte nebo hledáte slušnou kopii Gibsona, a nechcete nebo nemůžete do ní investovat velké peníze, je Jolana Diamant Elegant jedním z možných řešením. Srovnal bych ji například s kytarami firmy Epiphone. Co se týče zvuku, doporučil bych ji spíše rockověji nebo metalověji zaměřeným hráčům. Jolana Diamant je tedy zpátky, přejme jí, aby mezi velkou konkurencí obstála a aby se stala oblíbená, tak jako její o více než deset let starší sestra z dřívějších dob.

info Jolana Diamant Elegant je česká elektrická kytara, která konstrukčně vychází z Gibson Les Paul. Cena cca 12 000 Kč iplus zpracování vzhled herní vlastnosti hardware minus natažené struny o šířce 009 snímače

Psáno pro: časopis Muzikus 2003/03 Autor: Tomislav Zvardoň


Komentáře jsou zavřeny.