Kramer

Kramer Striker KS422 … – Music Store 4/1999

Kramer Striker KS422 & Vanguard KV440

Model: Kramer Striker KS422 & Vanguard KV440 Cena (k datu uveřejnění): 12.900,– Kč (Striker KS422)1 13.200,– Kč (Vanguard KV440) Distributor: Praha Music Center Soukenická 20, 112 27 Praha 1, Telefon: 226011140 E-mail: distribuce@pmc.cz Internet: www.pmc.cz

Autor(ři): Zdeněk Ceral Vyšlo: 4 / 99

V dobách, kdy Jolana vládla československým luhům a hájům, měl sen většiny rockových kytaristů jméno Kramer. Za „pouhých“ 17.000,–Kčs se tento sen stával skutečností. Na delší dobu se však tyto kytary vytratily ze světových trhů, aby se nyní vrátily pod dohledem firmy Gibson, která zakoupila licenci Kramer Masivní popularitě a expanzi kytar Kramer notně napomohla i licenční výroba v českých Hořovicích. Stejně tak, jako se mění hudební trendy, tak i obliba jednotlivých modelů kytar je notně proměnlivá. A tak se stalo, že „nepřekonatelný“ Kramer postupně upadl téměř v zapomění. Nyní se Kramer opět vrací na scénu s novými modely: Striker a Vanguard, vyráběnými v Koreji. Modely Striker KS422 BM a Vanguard KV440 RM se vám dnes pokusím trochu přiblížit. STRIKER KS422BM Konstrukce První inovací oproti v úvodu zmíněným „Kramerkám“ je hlava nástroje. Je to „tzv.“ hokejka otočená směrem nahoru, zaoblená na konci, opatřená standardní uzavřenou ladící mechanikou v černém chromu, bez označení (distributor uvádí značku Gotoh). Krk je vyroben z jednoho kusu javoru s naklíženou zkosenou hlavou. Hmatník je palisandrový, ovšem je tak dokonale povrchově ošetřen, že svým leskem připomíná eben. Oba modely mají čtyřiadvacet pražců (čili dvě oktávy). Použité pražce jsou 3 mm silné, i když dělají dojem, že jsou tenčí, než bývá obvyklé. Jsou velmi slušně zabroušené a vyleštěné, což si možná řeknete, že by mělo být samozřejmé, ale bohužel tomu tak vždy není. Kulaté polohové značky, jsou tradičně z bílé perleti. Krk je k tělu připevněn čtyřmi šrouby. Pokud patříte ke kytaristům vyznávajícím nástroje s tenkým a sploštělým krkem, pak budete jistě spokojeni. Tvar krku umožňuje velmi pohodlnou a rychlou hru. Tělo nástroje, vychází tvarem ze Stratocastera, je pravděpodobně též z javoru. K přesnějšímu určení materiálu, bych musel „zákeřně“ nakouknout pod lak, což je jak jistě uznáte nečestné a nesportovní. V pořadí druhou inovací oproti starším modelům, je tlouška těla. Výrobce se nechal pravděpodobně inspirovat modelem Frank Gambale od Ibanez. Tělo je elegantně zúženo na co možná nejmenší tloušťku směrem k okrajům. Výřez pro hru ve vyšších polohách je dotatečně hluboký, takže umožňuje pohodlnou hru i na druhé oktávě. Tělo je v barvě černé metalízy s hlubokým leskem. Nástroj je osazen dvěma singly a jedním humbuckerem. Když píši singly, tak nemám stoprocentní pravdu, neb jsou sice ve tvaru singlů, ale jsou tvořeny dvěma cívkami. Specialitou je kobylkový humbucker. Tento snímač s označením QUAD RAIL, tvoří dva dvoucívkové „singly“. Vzhledem k jednoznačně rockovému zaměření nástroje je to myslím velmi dobrý tah. Výsledkem takovéto konstrukce snímače je totiž silné a čitelné zkreslení při minimálním nárůstu nežádoucích šumů a brumů. Pět různých kombinací jednotlivých snímačů, umožňuje standardní pětipolohový přepínač. Nástroj má pro všechny snímače společný potenciometr na hlasitost a na tónou clonu. Potencimetr sloužící jako tónová clona je tzv. PUSH-PULL a jeho povytažením lze rozpojit cívky snímače. Jako tremolo použil výrobce svou kopii Floyd Rose, samozřejmě také se zámky na krku. Páka se k tremolu připevňuje převlečnou matkou. Test Jak jsem již naznačil (ostatně reklamní slogan na přiloženém letáku Made To Hard Rock to jen potvrzuje), jedná se o nástroj směřovaný směrem k vám tvrdým rockerům. Tudíž i tímto směrem je nutno přistupovat k objektivnímu posouzení vlastností. Na test jsem použil aparát od firmy Rocktron a to ve složení: lampový předzesilovač Piranha, konc. zesilovač Velocity 250 a dva boxy Velocity S-112. Nejprve jsem zkoušel zvuk na čistý (tzn. nezkreslený) kanál. Podle mých předpokladů a zkušeností s podobnými typy nástrojů, kytara sama o sobě neoplývá nijak výrazně barevným zvukem. Mám na mysli, třeba ve srovnání se Stratocasterem, který je tomuto nástroji konstrukčně asi nejblíž. Na čistý zvuk má kytara poměrně hodně zvonivý, harmonický zvuk, při přepnutí na kobylkový humbucker má tendenci lehce nakreslovat. Na zkreslený kanál se teprve projeví kvalita a dravost tohoto modelu. Zvuk je hodně agresivní a čitelný i při vysokém zkreslení. Pochopitelně při překročení určité hranice se začne zahlcovat. Heavy metaloví a hard rockoví kytaristé určitě ocení zmíněnou čitelnost zvuku, zvlášť při podladění, které se nezřídka v tomto žánru využívá k dosažení hutnosti zvuku kapely. Při přepnutí na snímač u krku se tón typicky zakulatí, ale mírně „znečistí“. Při hře s využitím tremola, nástroj úměrně drží ladění. Závěr Přesto, že nejsem vyznavačem podobných typů nástrojů, myslím si že vzhledem ke své kvalitě a ceně, určitě bude patřit Kramer Striker k vyhledávaným modelům. VANGUARD KV440 RM Konstrukce I na tomto modelu byl použit stejný krk jako na Strikeru, čili jeho popis záměrně vynechávám. Krk je k tělu shodně připevněn čtyřmi šrouby, ovšem je vsazen hloub do těla, což poněkud znesnadňuje hru na druhé oktávě, ne-li uplně znemožňuje. Tělo je ve tvaru V s jedním koncem o něco kratším, což dnes již není žádný výstřelek (např. Gibson Flying a některé modely Jackson…). Při pomyšlení na nepraktičnost takového tvaru mě napadá jedna parafráze: „Image je na nic, poslouchej svůj mozek“. Ale nic ve zlém, každá hudba má své klišé a Heavy metal není vyjímkou (možná spíš naopak). Materiál použitý na výrobu těla, bych opět typoval na javor (s ohledem na výsledný zvuk a hmotnost nástroje). Tělo je vyvedeno v červené metalíze s hlubokým leskem. Vanguard je osazen dvěma humbuckery typu QUAD RAIL, jejichž cívky lze opět rozepínat povytažením tónové clony. Snímače jsou umístěny v poloze kobylkové a střední. Třípolohový přepínač umožňuje standardně provoz jednoho, druhého nebo obou snímačů zároveň. Stejně jako model předchozí, je i tento osazen firemní kopií Floyd Rose, opět se zámky na krku. Test Jasné nasměrování na kytaristu „tvrďáka“, u tohoto modelu ješťě umocněné nekompromisností tvaru nástroje. K testu jsem použil shodný aparát jako u Strikera. Na čistý kanál, mají humbuckery tendenci nakreslovat, což se dá lehce odstranit povytažením tónové clony (rozpojení cívek). Ani u této kytary zvuk neoplývá nijak výraznou barevností, při přepínání snímačů se barva zvuku nijak zásadně nemění. Je možná škoda, že jeden z humbuckerů není místo na středu u krku. Při hře na zkreslený kanál vyniknou kvality a zaměření nástroje, kobylkový snímač je hodně agresiní a čitelný. Shodně i při hře na zkreslený kanál mi připadá škoda, že střední snímač není spíše umístěn u krku, protože při přepnutí z kobylkového snímače, kromě evidentní ztráty čitelnosti zvuku k žádné zásadní změně nedojde. Stejně jako u předešlého nástroje mě příjemně překvapila čistota provedení krku. I při velmi nízkém dohmatu, struny nikde nezvoní o pražce a kytara perfektně ladí ve všech polohách. Závěr Pokud chcete kvalitní nástroj atypických tvarů, za velmi slušnou cenu můžu tento model jen doporučit.


Komentáře jsou zavřeny.