Music Store

Moderna i retro – Music Store 7/2004

Moderna i retro

Model: MTD 5 Beast Cena (k datu uveřejnění): N/A Autor(ři): J. F. Mechow Vyšlo: 7 / 04

Po „čokololádové" aktivní pětistrunce CARVIN XB-75 (MS č. 6/2004) se v krátké době po sobě setkáváme s další baskytarou téže koncepce, tentokráte od tuzemského výrobce. V mnohém byla tato (mnou nezaviněná) přímá „konfrontace" výrobku zavedeného amerického giganta s tradiční českou firmou zajímavá a poučná. I když, buďme při zemi, více než dvojnásobný cenový rozdíl – cca 18 000 Kč u MTD proti 40 „litrům“ (v akci 32!) u Carvina – se někde musel nutně projevit.

Při vybalování…

Známé kytary Jolana z dnešní produkce hořovického podniku Delicia – zejména Diamant II (mé oko vlhne) nebo Tornádo (mé oko pláče) není třeba ani generaci mladších, natožpak dříve narozených ročníků, příliš představovat.

Proto při vybalování baskytary z papírové krabice jsem nemohl nevzpomenut na kytary a basy z dob (ne)dávno minulých. Po „jazzové" pololubovce Graziella (kdepak jsi asi holka skončila?), jsem na nějakou dobu „musel" přesedlat na „basu". V té době nebyl moc výběr, takže černá Diamant Bass to jistila… Kdo měl také tu čest, dobře ví, o čem je řeč. Nemusím rozvádět.

Takže dnes… je nová MTD první basovkou z Delicie, která se mi dostala po asi 25 letech (!?)… do ruky. Samozřejmě jsem věděl, že Delicia Hořovice má za sebou úspěšný 15letý vývoj v nových ekonomických podmínkách, poznamenaný spoluprací s renomovanými firmami (Gibson, Kramer…). A jména jako Spector nebo Michael Tobias Design také o něčem vypovídají… Dosti úvah a reminiscencí. Omlouvám se, ale nelze se ubránit dojmům. Tohle se mi vybavilo při vybalování basičky, mimochodem v krabici důkladně zabalené a zafačované měkkými fóliemi tak, že by se za to nemusela stydět mumie egyptského faraóna.

Máš taky drive, ty Zvíře?

Baskytara Beast (zvíře nebo šelma) je vyráběna v několika provedeních. Design pochází od amerického vývojáře a výrobce Michaela Tobiase (www.mtdbass.com). Na rozdíl od v Muzikusu uvedené pasivní pětky s jinou konfigurací snímačů je tato šelma vybavena aktivní elektronikou a snímači Kent Armstrong z dílny pana Juraje Turzy. Barevná provedení jsou ryze moderní, ve výrazných pastelových perleťových lacích. Určitě osloví hlavně mladé hráče. Ačkoliv – všechno tu již kdysi bylo – vzpomeňme na „jásavé porevoluční barvy" Fenderů z ranných 60tých let. Takže moderní tvary v retro barevném provedení. Platí – podobně jako u automobilů – že tahle modroperleťově metalizovaná basa vypadá ve skutečnosti mnohem lépe než na obrázku z webu.

Charakteristickými znaky MTD 5 Beast jsou solidní hmotnost, vcelku umírněné proporce těla a především mohutný krk z jednoho kusu javoru o prodloužené menzuře 35" (890 mm). To vše jsou dobrá východiska pro hutný zvuk vycházející ze „dřeva", který by ani aktivní elektronika nemusela příliš rozhodit…

Z lehce nekonvenčního tvaru těla vybočuje nezvyklým designem relativně malá hlavice. Ta nese ladicí mechaniku alá MM v uspořádání 4+1. Trochu rozpačitě působí „rozházené" umístění ovládacích potenciometrů na trupu.

Baskytary MTD mají krk upevněn k tělu čtyřmi šrouby, tedy bolt-on. Nástroj upoutá širokým krkem, který je v porovnání s Carvinem XB-75 nejen širší, ale především tlustší v příčném profilu. Daní za tyto parametry, které nepochybně příznivě ovlivní zvukové vlastnosti, je i přes příjemný průřez krku tvaru „C" skutečnost, že ne úplně každému bude připadat hráčský komfort levé ruky dostatečný. Carvin XB-75 se svými strunami blíže k sobě a užším hmatníkem byl v tomto směru daleko příjemnější.

Celá řada MTD má výhradně javorové krky a olšová těla, čili klasika alá vintage modely JB nebo PB. Hmatník u dodaného provedení je rovněž v přírodním lakovaném provedení z javoru, ale existuje i model MTD 5 RW s palisandrovým (rosewood).

Rozměry hmatníku výrobce neudává, takže mi po přeměření vycházejí tato čísla v mm: pražec šířka tloušťka 0 (1) 47 21,5 12 68 23 24 77 –

Lze jen uvítat, že na rozdíl od Jolany Tornáda a většiny jiných nástrojů má MTD 5 Beast samostatný nultý kovový pražec před sedlovým, což nejen přesně vymezuje výšku strun nad hmatníkem, ale zlepšuje dále zvuk.

Krk i hmatník jsou dokonale nalakovány bezbarvým příjemným matovým lakem. Pražce jsou spíše střední velikosti, lichoběžníkové profilu, s rozměry 2,5×1 mm. Začištění s hmatníkem je velmi dobré.

Poměrně útlá hlavice nese černou bezproblémovou ladicí no-name mechaniku alá Gotoh.

Kobylka z masivního profilovaného plechu síly 3 mm vypadá, že něco vydrží. Ačkoliv neumožňuje protažení strun skrze tělo, síla zvuku i sustain nástroje jsou opravdu pozoruhodné.

Napínací mechanismus výztuhy krku je ukryt pod rozměrným plastovým krytem lichoběžníkového tvaru. Žádná velká krása to není, ale účel světí prostředky.

Do těla jsou částečně zapuštěny dva mohutné snímače Kent Armstrong, zřejmě humbuckery.

Na base byly nataženy hrubě vinuté struny o tloušťce 0,45", 0,60", 0,80", 0,95" (?!), 1,25".

I přes značnou délku a mohutnost krku je nástroj dostatečně vyvážen, zde je samozřejmě širší popruh výhodou. Esteticky působivé lehké sražení horní hrany korpusu poskytuje předloktí páně hráčovy pravačky dobrou ergonomickou oporu.

Zvukové a herní vlastnosti

Celkově se nástroj vyznačuje kvalitní povrchovou úpravou a velmi slušným zpracováním detailů. Pro výrobu bylo nepochybně použito kvalitní resonanční dřevo. Zvukem je basa nadprůměrná, rozhodně i na sucho budete překvapení plným a dlouhým tónem prakticky v celém nejužívanějším rozsahu tj. tak do cca XII. polohy. Při výraznějším ataku strun je přímo cítit, jak krk lehce vibruje, až se chvějí prsty na hmatníku…

Baskytara byla „zkoušena" na „obligátní" testovací sestavě tj. na letitém tranzistorovém kombu 100 W 1×15", celolampě 150 W + box 300 W 1×15", tentokráte rozšířené o novinku z řady basových aparátů Carvin – hlavu B 500 s boxem BRX 2×12" a o hybridní značkový zesilovač 400 W s boxem 4×12". Myslím, že toto spektrum aparátů by mělo odpovídat širokým potřebám basáků od jednoduchého komba do zkušebny pro začínající kapely (má u tranzistorového zesíku pro basu vůbec cenu pořizovat výkon menší než 100 W…?) až po koncertní halfstack 4×12"… Navíc poslední tři provedení umožňovala různé kombinace hlav a boxů mezi sebou, což zvukové i výkonové možnosti dále obohatilo.

Na všech aparátech poskytovala baskytara „hutný" rockový spodek, zde se tloušťka použitých strun, dobrého dřeva spolu s mohutným krkem na síle zvuku opravdu projeví. Jak na tranzistorovém, hybridním i celolampovém aparátu vyzní MTD jako nadprůměrně solidní nástroj, uživatel určitě nebude mít problém se v kapele prosadit.

Zvuková vyrovnanost strun je slušná, přesto se subjektivně zdála struna E lehce poddimenzovaná. Po přeměření vychází pouze 0,95", očekával bych silnější (1,00" nebo spíše 1,05"). Také struna G se jevila ve vyšších polohách lehce utopená, tloušťka 0,50" by asi byla přínosem.

Snímače Kent Armstrong s aktivní elektronikou – na rozdíl od pasivního modelu s jedním SC a jedním HB uvedeném v Muzikusu 12/2003 – zde odvádějí bezchybně svou práci. Regulací poměru hlasitostí obou lze nejen účinně měnit barevné spektrum, ale i sílu zvuku v překvapivě širokém rozsahu.

Přeci jenom určitou vadou na kráse je značná citlivost použité aktivní elektroniky již na malou změnu otočení potenciometru. Při snaze vylepšit střední část frekvenčního spektra jsem na zkoušce omylem změnil mírně poměr hlasitostí obou snímačů… No, nestalo se nic tak hrozného, svého jsem dosáhl, ale za cenu značného zvýšení zvukové hladiny. Bohužel jeden z našich kytaristů znechuceně přestal hrát a vypnul zesilovač se slovy, že se přestal slyšet. Tímto se Ti, Šéňo, omlouvám veřejně a písemně, opravdu se jednalo o nedopatření, a v žádném případě jsem nechtěl zničit zbytky Tvého sluchu.

Druhou, podstatnější věcí, která mi opravdu vadila, byla citlivost basy na změny teploty a vlhkosti. Testovaný model tyto změny nesnáší, takže během prvního týdne se krk prohnul negativně tj. do luku, což mělo za následek opření strun na 10. až 12. pražci. Okamžitě následovalo seřízení a napnutí krku u kytaráře. Od té doby byl sice klid, ale přesto výšku struny nad hmatníkem na 12. pražci lépe než na vzdálenost 6 – 7 mm nastavit nešlo. Čili, ač basa zní super, hrát rychlejší běhy byla docela dřina.

Použité struny vyhovují, s výběrem strun by se asi dalo ještě úspěšně experimentovat. Protože ale nemám „pětku", ani jsem nemohl nasadit žádnou testovací sadu. Jak bylo naznačeno, aktivní korekce jsou velmi účinné, takže na většině zesilovačů lze hrát s „rovnými" korekcemi a zvuk upravovat pouze na base.

Z výše uvedeného mi vychází, že basička by mohla být ideálním spojením vlastností Precisionu a Music Manu…

Souhrn

Takže pokus o závěrečné hodnocení v bodech:

* Materiál + komponenty – výborné
* Zpracování – výborné
* Seřízení a ladění – dobré
* Zvuk – výborný
* Ovladatelnost – chvalitebná

Na spodní straně hlavice je kromě signovaného podpisu designéra uvedeno, že nástroj je ručně vyroben v České republice. V Hořovicích mohou být na baskytary MTD hrdí. Předpokládám, že při ceně do 18 tis. Kč, jsou poměrem cena/výkon celkem konkurenceschopné. Zvažme účinnou, byť poněkud citlivější custom elektroniku s výbornými snímači. Po odstranění některých zjištěných „nedotažeností" do bezchybného provedení bych vůbec neváhal si nějakou pěknou basičku z Hořovic odvézt.


Komentáře jsou zavřeny.